RGB står för Röd – Grön – Blå, de tre primärfärger som används vid additiv färgblandning. Mera strikt uttryckt handlar det om tre olika strålningsvåglängder som, när de blandas i olika proportioner, kan ge upphov till alla olika kulörtoner.
Rummet är målat med ett mönster som förändras kraftigt när belysningen ändras. I rött ljus (R) reflekteras stålningen mer eller mindre fullständigt från olika ytor, och på vissa ytor absorberas all strålning vilket gör att vi ser ytan som i det närmaste svart. Samma sak gäller i grönt ljus (G), med den viktiga skillnaden att det nu är andra ytor som reflekterar respektive absorberar strålningen. Resultatet blir att vi ser olika väggmönster beroende på belysningen. Utgångsbilden ses i vitt, neutralt ljus.
RGB-systemet blandar färg som ljus. Därför blir inte de resulterande färgkombinationerna desamma som de skulle ha blivit om man blandade samma färger som färgpigment. Om alla tre RGB-färgerna blandas i lämplig intensitet blir resultatet vitt.
Mer att läsa:
Beata Stahre: Defining Reality in Virtual Reality: Exploring Visual Appearance and Spatial Experience Focusing on Colour, Doktorsavhandling, Chalmers tekniska högskola, Göteborg, 2009.