Färg inomhus och utomhus

`

Färg inomhus och utomhus

Den här stationen visar den grundläggande principen för hur färgen på ett färgprov uppträder när du målar den inomhus respektive utomhus. Dra i pilen och se hur skillnaden i färgupplevelse kan ändras mellan ute och inne!

Den här övningen illustrerar skillnaderna mellan den uppfattade färgen mellan inne och ute och den nominella färgen, här representerad med färgprov. De invändiga rummen bygger på forskningsresultat för rum som är målade med samma färg på alla fyra väggarna. Övningen bör tolkas som illustrationer av tendenser snarare än exakta resultat.

Uppfattad färg

Den färg vi ser i en specifik situation – den uppfattade färgen – varierar med betraktningsförhållandena. Vi ser olika färger beroende på avstånd, ljusförhållanden, omgivande färger och en mängd andra faktorer. Även våra egna förkunskaper och förväntningar påverkar vilken färg vi ser. Det betyder att ett och samma föremål, träd eller löv har olika uppfattad färg vid olika tillfällen och i olika ljus, och ofta kan den uppfattade färgen också skilja något mellan olika människor. Den uppfattade färgen är den färg vi ser i ögonblicket. I stationens inomhusexempel utgår vi från indirekt himmelsljus i norr. I utomhusexemplen utgår vi från dagsljusbelysta, men inte starkt solbelysta fasader.

Nominell färg

Samtidigt finns det någonting konstant hos det enstaka föremålets färg. Om vi kunde betrakta föremålet under standardiserade förhållanden, så skulle vi se dess nominella färg. Nominell färg är en konstant egenskap hos föremålet och förändras bara när själva föremålet förändras fysiskt. Nominell färg kan mätas genom visuell jämförelse med standardiserade färgprover eller med en optisk/elektronisk färgmätare där sådana jämförelser finns inprogrammerade. Begreppsparet nominell färg och uppfattad färg är centralt för förståelsen av färger och deras samverkan. Det är också viktigt i all typ av färgsättningsarbete. Det man kan välja och föreskriva är den nominella färgen, och det man får som resultat är en uppfattad färg som varierar inom vissa gränser. Den som arbetar med att välja färger måste förstå vilka uppfattade färger som blir resultatet av den valda nominella färgen och vilken nominell färg man ska välja för att åstadkomma det önskade variationsområdet för uppfattad färg. Allt detta beror på betraktningssituationen.

Mer att läsa:

Karin Fridell Anter: What colour is the red house. Perceived colour of painted facades. Doktorsavhandling KTH Arkitektur 2000.

Karin Fridell Anter och Åke Svedmyr: Färgen på huset. Formas, Stockholm 2003

Maud Hårleman: Daylight Influence on Colour Design: Empirical Study on Perceived Colour and Colour Experience Indoors, Doktorsavhandling KTH Arkitektur, 2007

Maud Hårleman: Inga-Britt Werner och Monica Billger, Significance of Colour on Room Character: Study on Dominantly Reddish and Greenish Colours in North- and South-Facing Rooms, Colour: Design & Creativity (2007) 1 (1): 9, 1–15

Maud Hårleman: Varmt och kallt i norr och söder. I Forskare och praktiker om FÄRG LJUS RUM (red. Fridell Anter). Stockholm: Formas 2006.

RGB_green